
 

 

 

 

HOW JOURNALISTS SUSTAIN THEIR AUTONOMY UNDER OWNERSHIP 

CHANGE: 

A CASE STUDY IN TAIWAN 

 

A Thesis 

by 

YU-CHUAN YEH 

 

Submitted to the Office of Graduate and Professional Studies of  
Texas A&M University 

in partial fulfillment of the requirements for the degree of 
 

MASTER OF SCIENCE 

 

Chair of Committee,  Nancy Plankey Videla 
Committee Members, Robert S. Mackin 
 Harland N. Prechel 
 Randall S. Sumpter 
Head of Department, Jane Sell 

 

August 2014 

 

Major Subject: Sociology 

 

Copyright 2014 Yu-Chuan Yeh



 

ii 

 

ABSTRACT 

 

The purpose of this research is to explore how changes in the structure of the 

print media in Taiwan affect journalists’ autonomy, a key element of free speech in a 

democracy. The case of China Times faces the change of managerial practice and the 

formalization of control after the changes in ownership. This research attempts to 

examine how these changes influence journalists’ autonomy, and further clarify how 

journalists react to the change of their autonomy. To examine the problem, I interviewed 

seven journalists who work or have worked in China Times. In addition, I conducted the 

archival analysis based on interviewees’ blogs and the on-line publications of union at 

China Times. 

The results show that with change of managerial practice, which decreased 

journalists’ autonomy, there is a formalization of control. There were three different 

owners at China Times, each representing three work regimes: paternalist hegemony, 

market hegemony and subsidiary hegemonic despotism. The changes in ownership 

resulted in the formalization of control resulting in the break between managers and 

employees. This division resulted in journalists feeling less autonomous than before. 

Faced with less autonomy, journalists had to choose whether to stay or to exit.   

 

 

 

 
 



 

iii 

 

 TABLE OF CONTENTS 

                                                                   Page 

ABSTRACT .......................................................................................................................ii 

TABLE OF CONTENTS ................................................................................................. iii 

LIST OF TABLES ............................................................................................................. v 

CHAPTER I INTRODUCTION ........................................................................................ 1 

Research question ........................................................................................................... 1 
Method ........................................................................................................................... 4 
Literature review ............................................................................................................ 5 

CHAPTER II CONTEXT ................................................................................................ 11 

The political intervention phase during 1949 to 1988.................................................. 11 
The economic phase during 1988 to 2008 ................................................................... 13 
The Chinese intervention period during 2008 until present ......................................... 15 
Three work regimes of China Times ............................................................................ 16 

CHAPTER III THE AGE OF PATERNALIST HEGEMONY ....................................... 20 

Introduction .................................................................................................................. 20 
The paternalist hegemony ............................................................................................ 21 
Perceived “autonomous work culture” ......................................................................... 23 
The shift toward bureaucratic control .......................................................................... 25 

CHAPTER IV THE AGE OF MARKET HEGEMONY ................................................. 29 

Introduction .................................................................................................................. 29 
Market hegemony ......................................................................................................... 30 
How organizational expansion caused organizational restructuring ............................ 31 
The attempt to formalize bureaucratic control ............................................................. 32 
The shift to neoliberal managerial practice .................................................................. 33 
The influence on journalists’ autonomy ....................................................................... 36 

CHAPTER V THE AGE OF SUBSIDIARY HEGEMONIC DESPOTISM .................. 40 

Introduction .................................................................................................................. 40 
What happened to China Times after the change of ownership ................................... 41 
When did the change in workplace autonomy happen at China Times ....................... 44 
Attempt to regain control over journalists.................................................................... 45 



 

iv 

 

                                                                   Page 

Change in control ......................................................................................................... 47 
The influence on journalists’ autonomy ....................................................................... 55 
How journalists reacted to changes in autonomy ......................................................... 56 

CHAPTER VI CONCLUSION ........................................................................................ 61 

REFERENCES ................................................................................................................. 64 



 

v 

 

LIST OF TABLES 

                                                                   Page 

Table 1: The three periods of China Times ...................................................................... 10 

Table 2: The chronicle of events at China Times since the change of ownership ........... 43 

 



 

1 

 

CHAPTER I 

INTRODUCTION 

Research question 

On September 1st 2012, an estimated nine thousand students and concerned citizens 

joined a protest march called “September 1st Anti-Media Monopoly March” in Taipei. It 

is the largest contemporary social movement that focused specifically on media in 

Taiwan. The activists who joined this movement protested against the take-over of a 

cable system by a media conglomerate, Want-Want Holding. Before this big protest 

march, there were many controversial incidents affiliated with China Times, one of the 

largest newspapers in Taiwan. China Times was established in 1950, and was sold to 

Want-Want Holdings, the largest food production company in both Taiwan and China in 

2008. To cater to the new owner, China Times and the other two TV stations under 

Want-Want Holding fabricated news that an activist paid students to join the anti-media 

monopoly protest. A young journalist blogged about how her article was rewritten by her 

manager, and in return, many senior journalists resigned from their positions to support 

the young journalist. This sequence of incidents triggered the anti-media monopoly 

movement and exposed China Times of delivering newspapers as a pro-China publicity 

instrument to the public in 2012.  

As one of largest newspapers in Taiwan, China Times has been known for its 

liberal orientation and the trusted relationship between the owner and journalists. 

However, many people describe that its orientation changed a lot after the change of 



 

2 

 

ownership; additionally, few journalists have criticized the new owner for managing 

journalists as if they were food production workers. Many resigned or fired journalists 

wrote articles to criticize these changes at China Times after the buyout, and these 

internal criticisms toward new ownership became the strong evidence supporting 

anti-media monopoly movement. My research question was born from these critiques, 

focusing on how the new ownership at China Times controls its workforce.  

The purpose of this research is to explore how changes in the structure of the 

newspaper media in Taiwan affect journalists’ autonomy, a key element of free speech 

in a democracy. Autonomy is a core attribute of professions, because professionals are 

distinctive based on their special attitude of commitment and concern towards their work 

(Freidson, 1984). The concept of autonomy refers to a employee’s degree of 

self-determination, which increases when there is less control and more trust (Kalleberg, 

2011). Furthermore, autonomy for professionals means the perceived control over 

routine work activities, and the perceived freedom to be innovative in the workplace 

(Prechel & Gupman, 1995). According to democratic principles (Reese, 2001), 

journalists require more autonomy than other occupations because they ideally provide a 

system of checks and balances by informing the electorate on issues that pertain to 

government and business. In this study, I examine China Times, one of the largest 

newspapers in Taiwan, to understand what factors influenced the autonomy of 

journalists in Taiwan since 2008.  

This case has characteristics that make it uniquely suited to examine how change in 

ownership affects journalists’ autonomy, specifically since China Times was purchased 



 

3 

 

by a key newsprint/media conglomerate that has significantly changed the way the 

broader profession operates. In 2008, a food production conglomerate, Want-Want 

Holding took over China Times. This switch of leadership changed the political 

orientation of China Times from pro-Taiwan to pro-China (Cheng, 2012; Society, 2012). 

The union at China Times, which had existed since 1988 and represented 1300 workers, 

was dissolved. China Times also fired almost four hundred and fifty workers, almost 

forty percent of all workers. These changes affected not only the structure of China 

Times but also its managerial practice, and through it, influenced journalists’ autonomy.   

As a result, I argue that change in ownership resulted in the change of managerial 

practices, which affected the autonomy of journalists at China Times. According to 

China Times’ history, we can find there are two transformations of ownership. The first 

one is from the founder to his son, while the second one is from his son to Want-Want 

Holdings. Different periods of ownership showed different work regimes based on 

different political and economic contexts, resulting in different autonomy for journalists. 

Different regimes practiced different managerial controls, which were shifted from 

informal to formal. The control over journalists can be observed by two main indexes in 

the newsroom: censorship and the focus of the censorship, also termed the “sacred cow” 

(Cain, 2012). More formal controls mean additional regulations and limits. As a result, I 

argue that more formal controls will also decrease journalists’ autonomy.  

 



 

4 

 

Method 

To investigate my research question, I used two sources for collecting data, 

journalists’ blogs and interviews. To measure the degree of journalistic autonomy before 

the change in management, I did two things. First, I analyzed all the publications of the 

China Times union along with three blogs written by three of my interviewees in order 

to understand how the union and workplace issues changed over time. In total, there are 

1000 articles in those blogs, but I focused on the details which addressed working 

experiences at China Times. As a result, I reviewed almost 200 articles from journalists’ 

blogs. Most blogs were consistent with what my interviewees said, so I quoted more 

from interviews rather than from the blogs. Only when blogs presented more detailed 

descriptions did I quote from them. In addition, I also reviewed some business magazine 

articles regarding China Times to examine the change of organizational structure at 

China Times. The China Times union’s publication, the resigned journalists’ blogs and 

those business magazine articles are all publicly available on their website, so no special 

permission is required to access them. 

Second, I interviewed seven journalists who work or have worked at China Times 

before and after the take-over by Want-Want Holding. My interviewees were asked how 

they were assigned stories to cover and how much editorial guidance and censorship 

they experienced in their work in the past and in the present. Recruiting interviewees 

was the biggest challenge. There were some difficulties in contacting journalists through 

the company, since I planned to interview both current workers and past workers. Thus, I 

recruited my participants via my social network. I used semi-structured interviews and 



 

5 

 

audio-recorded the interview with the person’s permission. After being transcribed, I 

destroyed the audio recordings. I did not ask any personal identifying information, 

assuring confidentiality and anonymity. Names are not used to protect interviewees in 

my research. 

 

Literature review 

 To examine if changes in ownership structure influenced journalists’ autonomy at 

China Times, I focused on what changed after the transfer of ownership. First, I will 

review the characteristics of journalists’ professional identity, which influenced how 

journalists perceived themselves and thought about changes in the workplace. Second, I 

will review the research on expansion and managerial control.  

First, I need to clarify the concept of professional identity. Reese (2001) argues that 

journalists must have a high degree of professional freedom and autonomy to carry out 

their function; however, the freedom of journalists to follow their profession sometimes 

is hindered by organizational pressure. Van Maanen (1982) developed the concept of 

occupational community. An occupational community is a group of people who consider 

themselves to be engaged in the same sort of work, sharing a set of values, norms and 

perspectives. Van Maanen argued that an occupational community was defined by the 

members themselves, and it shaped how people in the same occupation behaved. 

Freidson (1988) defined a profession as a type of occupation whose members control 

recruitment, training, and the work they do.  Additionally, professional work is a type 

of work that requires discretionary judgment. He emphasized the importance of 



 

6 

 

professional practice, which could be defined as an interpersonal relationship between an 

individual professional and an individual client. Taken together, these scholars argue for 

a high correlation between professional identity and autonomy. For professionals, 

autonomy means the perceived control over routine work activities, and the perceived 

freedom to be innovative in the workplace (Prechel & Gupman, 1995). If autonomy is an 

important part of that identity, as it is for journalists, their ability to exercise autonomy 

will be important in the legitimacy they confer to management.  

Although professionals need more autonomy compared to other occupations, the 

professional autonomy declines as organizations expand through time. As Weber (1946) 

argues, bureaucracy is the outcome of rationalization in modern society. It is considered 

the basis of organizational efficiency; however, it is also considered the iron cage that 

deprives people of substantive rationality, which refers to how to achieve the desired 

outcome. It is compared to formal rationality, which focuses on the right procedures 

rather than outcome. Weber argued that bureaucratization is one of the ways formal 

rationality gradually replaces substantive rationality. Edwards (1979) argues there are 

three dimensions of control as organizations grow and become more complex: simple 

control, technical control, and bureaucratic control. The complexity of an organization 

forces it to transfer its control from simple control based on personal relations to more 

formal and regulated bureaucratic control. Simple control is applied to small-business 

corporations. Since its managerial, controls mostly depend on the family or founder. 

Technological control means using machinery and planning the flow of work to 



 

7 

 

maximize efficiency. As corporations expand, bureaucratic control emerged to replace 

the control of personal relationship by formal regulation.  

 Bureaucracy is an inevitable trend as organizations expand. Freidson (1984) 

examines two theories describing how professional autonomy declines when 

stratification in the professions has become more formal than in the past: the 

deprofessionalization thesis and the proletarianization thesis. The deprofessionalization 

thesis refers to a profession that loses its position of prestige and trust when political 

pressure exercises more control over professions; the proletarianization thesis 

emphasizes how professional autonomy declines when bureaucratization grows. 

According to the proletarianization thesis, increased bureaucratization leads to a greater 

of layers of hierarchy, furthering the loss of professionals’ right of self-direction. 

Although there is a divergence of views toward bureaucracy, the main critique argues 

that extreme bureaucratic organization causes irrationality. Abernethy and Stoelwinder 

(1995) examine if the bureaucracy and formal controls crush professionals’ culture. 

They argue that the popularity of formal administrative control threaten the professionals’ 

autonomy ultimately generating conflict. Their research shows that providing an 

environment which reduces role conflict will increase individual’s job satisfaction and 

autonomy.  

The expansion of organizations causes changes in control as well. The most 

significant change in control through time is the transformation from informal control to 

formal control. The more complex an organization is, the more bureaucracy and formal 

rules emerge. The managerial practice can be seen as a form of control. Bendix (1956) 



 

8 

 

argued that the managerial ideology shift from scientific management to human relations 

represents a growing managerial ideology in the psychological absorption of workers. 

Barley and Kunda (1992) examined the transformation of managerial ideologies in 

United States from 1870 to the present. They argue there are two kinds of managerial 

ideology that have alternated: rational and normative ideologies. Under rational control, 

productivity stems from carefully articulated methods and systems, such as scientific 

management. On the other hand, normative control means that managers can more 

effectively regulate workers by attending not only to their behavior but also to their 

thoughts and emotions. Therefore, when employees share core values with managers, 

those employees tend to be more deeply connected to the organization. Barley and 

Kunda argue that the dominant ideology in the U.S. since the 1980s is one that combines 

both normative and rational goals. Commitment, unity, and loyalty become important to 

the organization when the quality of production is increased. Strong and positive 

organizational cultures enhances autonomy as well, since it appears as if the organization 

trusts that employees can act to pursue the organization’s best interest. As a professional 

occupation, journalists need autonomy in order to appear legitimate. Therefore, 

management through normative control, which involves journalists internalizing the 

ideology of organization, is crucial. Normative control influences how journalists 

perceive control, which is highly related to professional autonomy. After internalizing 

the ideology of the organization, they will do the self-censor rather than requiring direct 

control and external censorship (Napoli, 1997; Reese, 2001).  



 

9 

 

Crowley and Hodson (2014) examine how organizations function under the current 

neo-liberal economic system. They argue that it is “neoliberal practices” that influence 

relationships and day-to-day behavior which underwrite organizational functioning and 

success. They argue that neoliberal managerial practices try to increase efficiency by 

restructuring organizations, however they also find that the neoliberal managerial 

practices can only increase short-term profits and undercut the long-term investments 

and sustained effort. Neoliberal practices undercut normative control and shift to rational 

control and may cause some negative results, including increases in turnover and 

reduction in informal peer training.  

There are different views of formal control and how it related to workers’ autonomy. 

Generally speaking, the formalization of control will decrease employees’ autonomy. 

Based on these arguments, I argue that the formalization of control at China Times will 

decrease the journalists’ autonomy.  

 

 

 

 

 

 

 

 

  



 

10 

 

Table 1: The three periods of China Times  
Independent 
variable 

Autonomy changed through periods: decline 

Yu Chi-Chung  
(1950—2001) 

Albert Yu  
(2001—2008) 

Tsai Eng-Meng  
(2008—present) 

Factory 
Regime 

Paternalist Hegemony Market Hegemony Subsidiary 
Hegemonic 
Despotism 

Historical 
context 

Limited political 
freedom: political 
intervention, 
Ban on newspapers 

Neoliberalism: 
Competitive media 
market 

Chinese intervention 
Anti-media 
monopoly movement 

Ownership 
structure 

Independently owned 
company 

Independently owned 
company 

Subsidiary company 

Type of 
control 

Informal control Formal control     
Neoliberal control 

Formal control 
Cultural control              

Censorship: 
Direct, informal   
bureaucratic  

Censorship:  
Formal, bureaucratic 

Censorship:       
formal, bureaucratic 
and more coercive        

Focus of censorship: 
political KMT 

Focus of censorship: 
Business financial 
friends 

Focus of censorship: 
China cross-straight 
trade, financial 
friends and 
self-promotion 

Professional 
autonomy 

Perception of 
autonomy  

Deprofessionalization Proletarianization 

 

 

 



 

11 

 

CHAPTER II 

CONTEXT 

 

The development of China Times is deeply intertwined with the history of the 

newspaper industry in Taiwan. In order to understand how those external factors 

influenced journalists’ autonomy in China Times, it is necessary to examine the history 

of media development in Taiwan. The development of Taiwanese newspaper industry 

can be divided into three phases: the political intervention phase from 1949 to 1988, the 

economic phase from 1988 to 2008, and the Chinese intervention phase from 2008 until 

now. This division is based on important factors present in each stage, including politics, 

economics and Chinese factor.  

 

The political intervention phase during 1949 to 1988 

During the political intervention phase from 1949 to 1988, political factors were the 

most important issues shaping the newspaper market.  After the Chinese Civil War in 

1949, the government of the Republic of China, the Kuomintang (KMT), was expelled 

to Taiwan by the Communist Party of China (CPC). At that time, the KMT government 

promulgated martial law that regulated every division of society. The regulations 

prevented unlawful assembly, associations, processions, petitions, and strikes under 

martial law and punished rebellions. Moreover, measures were put in place to regulate 

newspapers, magazines and book publications. The ban on newspapers restricted the 

number of pages a newspaper could print (no more than six pages), the publication of 

http://en.wikipedia.org/wiki/Communist_Party_of_China


 

12 

 

newspapers, and the license of the newspaper industry. During this period, most 

newspapers were published by the government, the KMT, or the military.  

Until 1988, only a few newspaper companies had licenses to publish newspapers. 

Most studies attributes the success of the two largest newspapers, China Times and 

United Daily News, to the ban on competition from other newspapers (Lee, 2000; Zhu, 

2003). The predecessor of China Times, Credit News, was founded by Yu Chi-Chung in 

1950. At first, Credit News was a small newspaper which only focused on the business 

price index. At the same time, the predecessor of United Daily News was formed from 

the fusion of three small newspapers by Wang Tih-Wu in 1951. The circulation of 

United Daily News’ predecessor first exceeded all the other state-owned newspapers, 

and it became the largest newspaper in 1959. To compete with United Daily News, 

Credit News transformed itself from a business price index newspaper to a newspaper 

with comprehensive news coverage. In 1968, the name of Credit News changed to China 

Times. In addition to the name change, color printing was introduced as well, making 

China Times the first newspaper in Taiwan to make the move to color. Under the ban on 

newspapers, regulations provided a niche to early newspaper firms who have 

connections with the KMT, such as United Daily News and China Times. No other 

newspapers could compete with them due to the regulation of licenses. Therefore, 

United Daily News and China Times became the two largest newspapers in Taiwan by 

1988. 

 



 

13 

 

The economic phase during 1988 to 2008 

Following the political intervention phase arose the economic phase from 1988 to 

2008 where economic deregulation caused a market boom.  At this point, market 

competition was the central organizing logic. In 1987, the KMT government abolished 

martial law. In 1988, KMT government further lifted the ban on newspaper. This meant 

that there was no more regulation of the number of pages, the publication and the 

licenses to newspaper industry. As a result, the publication of newspapers began to 

follow the rules of free market. Nevertheless, the deregulation of government did not 

change monopoly structure which already existed. The two largest newspaper companies 

had accumulated enough capital and readers to expand their market. The deregulation 

provided them a big opportunity to publish more pages and increase their circulation. By 

1991, China Times and United Daily News controlled 70% of market share.  

The free market logic was akin to a double-edged sword, which had the possibility 

of strengthening China Times but also throwing it into a critical competition for market 

share. After lifting the ban on newspaper, some newspapers with different political 

inclinations joined the newspaper market as well.  In 1988, another big newspaper, 

called Liberty Times, was established. Liberty Times is the only newspaper with a 

different ideology from other two newspapers. Unlike the United Daily News’ and China 

Times’ strong connection with KMT, Liberty Times showed its strong political 

inclination toward the Democratic Progressive Party (DPP). DPP was founded in 1986, 

and soon became a dominant political party, emphasizing a progressive and liberal 

ideology. It was the first meaningful opposition party in Taiwan as well.  

http://en.wikipedia.org/wiki/Opposition_party


 

14 

 

In 2000, Taiwan experienced the first party alternation at the presidential election. 

The ruling party was changed from KMT to DPP. In 2003, the Hong Kong-based Next 

Media published a newspaper, Apple Daily (Taiwan). Apple Daily brought the Hong 

Kong paparazzi culture to Taiwan, and which soon increased in popularity among 

readers. The paper was also famous for its neutral political attitude. Hsiao (2006) 

analyzed the readers of the four largest newspapers, finding that Apple Daily increased 

the amount of newspaper readers. More and more people who were not newspaper 

readers began reading newspapers. The popularity of Apple Daily definitely threatened 

the three older and larger newspapers, China Times, United Daily News, and Liberty 

Times. In addition to the competition of new newspapers, other forms of media joined 

the market, threatening the entire newspaper market. In 1993, the Cable Radio and 

Television Act was enforced. Cable TV was not legitimate until this act was enforced, 

which resulted in the boom of cable TV. The development of cable and radio hugely 

changed the structure of media, making the newspaper market become much more 

competitive than past.  

Zhu (2003) mentions the influences assisting in the shrinkage of the newspaper 

market and the change of presidency made to China Times after 1990s. After 1990s, the 

development of cable and Internet resulted in the decrease and minimization of the 

newspaper market. After the founders of China Times and United Daily News passed 

away, the presidency was changed to their children. Business inheritance from first 

generation to second generation is a common practice within Taiwanese corporations. 

Zhu argues that the management has changed a lot from the founders to their heirs. It is 



 

15 

 

no longer a space for intellectuals to debate about public issues but of rather cost 

concerns became the focus of management. Responding to the shrinking market, these 

heirs seemed to care more about cost management than the role of newspapers in a 

democracy. We can observe this in the China Times case. In 2001, Yu Chi-Chung left 

the presidency of China Times to his son, Albert Yu. In order to compete with different 

media, Albert Yu bought a cable TV channel, CiTV, to make China Times a media 

conglomerate in 2006.  

 

The Chinese intervention period during 2008 until present 

The last phase in the development of China Times’ history is the Chinese 

intervention phase from 2008 until now.  A pro-China conglomerate, Want-Want 

Holding, bought China Times in 2008. In 2008, Taiwan experienced the second party 

alternation; the ruling party changed from DPP to KMT again. The second party 

alternation made the relations between Taiwan and China much closer in 2008. 

Compared with DPP, KMT seemed to support pro-Chinese corporatism, which also 

supported the idea that Taiwan should be part of China. As a result of this campaign, 

KMT tried to make the relation between China and Taiwan much closer. To attract more 

votes from those who cared about economic development, KMT emphasized the 

opening of markets to China.  

The new president, Ma Ying-Jeou, attmepted to loosen many regulations in 

cross-strait trade, including direct weekend charter flights between PRC and Taiwan, 

opening Taiwan to mainland Chinese tourist, easing restrictions on Taiwanese 



 

16 

 

investment in mainland China, and approving measures that will allow mainland 

Chinese investors to buy Taiwanese stocks. The most famous change under Ma 

Yin-Jeou’s presidency is the Economic Cooperation Framework Agreement (ECFA), 

which aims to reduce tariffs and commercial barriers between China and Taiwan. After 

signing ECFA in 2010, the connection between China and Taiwan deepened. Ultimately, 

trade policy became much more pro-China after the second party alternation.  

 

Three work regimes of China Times 

 The development of the newspaper industry and the history of China Times are 

closely related with the macro political and economic conditions in Taiwan. Burawoy 

(1985) argues that the process of production contains not only the labor process but also 

the political apparatuses which reproduces the relations of labor process through 

regulations. He mentions a concept called factory regime, which refers to overall 

political form of production, including the labor process and the political apparatuses of 

production. He categorizes factories based on four main factors: the labor process, 

market competition among firms, the reproduction of labor power, and state invention. 

Burawoy (1983) distinguishes despotic regime from hegemonic regime, arguing that 

hegemonic regime gradually replaced despotic regime under capitalism. Under the 

despotic regime capital extracts labor from workers without state intervention, which 

leads to worker resistance.  As a result a hegemonic regime emerges, where the state 

provides labor protections and political stability that coordinate capital and labor’s 

interests.  However, as economic competition increases, such as under globalization, a 



 

17 

 

new regime of hegemonic despotism arises where state intervention is limited and 

capital gains more control over labor. Considering the shifting political and economic 

context in Taiwan, I will divide the factory regimes of China Times into three periods: 

paternalist hegemony, market hegemony and subsidiary hegemonic despotism.  

Table 1 shows the transformation throughout the three different periods. During the 

first period from 1950 to 2001 under Yu Chi-Chung, I name it “paternalist hegemony” 

due to its hegemonic and paternalistic control. The political context at this period like the 

ban on newspapers provided a niche for China Times. China Times became one of the 

largest newspapers in Taiwan after lifting the ban on newspaper in 1988. After that, Yu 

Chi-Chung recruited many talented and critical journalists to shape the liberal and 

innovative pro-Kuomintang (KMT, the governing party at that time) ideology of China 

Times. He was known for treating journalists very well so that many journalists are 

dubbed as “Yu Chi-Chung’s vessels.” Yu Chi-Chung was good at using his personal 

charisma to enact the paternalist control. After the founder of China Times, Yu 

Chi-Chung, passed away, the presidency was changed to his son, Albert Yu. Business 

inheritance from first generation to second generation is a common practice in 

Taiwanese corporation. 

The second period from 2001 to 2008 of Albert Yu is “market hegemony.” During 

the second period from 2001 to 2008 of Albert Yu, the newspaper market was much 

more competitive than in the past due to a shrinking media market. China Times faced 

the challenge not only from other newspapers but also from different kinds of media like 

TV and internet.  



 

18 

 

Although Albert Yu tried to transform China Times into a media conglomerate by 

buying two TV stations and establishing an e-paper, he was still unable to survive in 

such a competitive atmosphere. Finally, he sold China Times to Want-Want Holding.  

The third period from 2008 until present is “subsidiary hegemonic despotism.” 

During this period, China Times was bought out by Tsai Eng-Ming, the CEO of 

Want-Want Holding. It transferred from an independently owned company into a 

subsidiary company. In addition, its new managerial practice was criticized by some 

journalists, since it is more like a management toward food company workers. In 2008, 

Taiwan experienced the second party alteration. The second party alternation made the 

relation between Taiwan and China much closer. The new president, Ma Ying-Jeou, 

tried to loosen many regulations that governed cross-strait trade, including direct 

weekend charter flights between PRC and Taiwan, opening Taiwan to mainland Chinese 

tourist, easing restrictions on Taiwan investment in mainland China and approving 

measures that will allow mainland Chinese investors to buy Taiwanese stocks. Chinese 

intervention became much more influential since 2008, and it is evident within China 

Times as well. Want-Want Holding is a large food corporation conglomerate which 

disperses both in China and Taiwan, and it bought out China Times in 2008. It operates 

over one hundred manufacturing plants in Mainland China, and only two plants in 

Taiwan. Due to Want-Want holding’s major business interests in China, many people 

worried if China Times became a political intervention from Chinese government. As 

those people’s concern, China Times published more and more self-promotion news 



 

19 

 

after changing ownership. The pro-China and self-promotion content of China Times 

triggered a sequence of anti-media monopoly movement in 2012.  

Based on the development of China Times, we can see how the orientation of China 

Times changed through time. To know how the change happened, I will examine 

changes in journalists’ autonomy under each of the three ownership structures.  

 



 

20 

 

CHAPTER III 

THE AGE OF PATERNALIST HEGEMONY 

 

Introduction 

China Times was founded by Yu Chi-Chung in 1950. At that time, the 

Kuomitang (KMT) government not only enforced martial law, but also imposed a ban on 

newspapers. As a result, only approved newspaper companies could publish newspapers 

with the limitation of only printing six pages. Yu Chi-Chung, the founder of China 

Times, was a KMT member who graduated from the London School of Economics and 

Political Science. The British studying experiences increased the likelihood that Yu 

Chi-Chung would have been immersed in the Western democratic thoughts. As a result, 

China Times was known for its liberal pro-KMT orientation. Yu Chi-Chung recruited 

many talented and critical journalists in 1970s, which made its style more liberal and 

innovative. The slogan of China Times was “liberal and innovative,” which alludes to 

the idea that they are more critical compared to other newspapers. Yu Chi-Chung and 

journalists were proud of the orientation of China Times. China Times became one of 

the largest newspapers in Taiwan after the abolishment of the ban on newspapers in 

1988. Yu Chi-Chung governed China Times for fifty years during 1950 to 2001, and 

then passed his presidency to his son, Albert Yu.  

 Although the political context was constrained during this initial period under KMT 

ban on a free press, many journalists still missed that period most for the “autonomous 

work culture” within the organization. “Autonomous work culture” was a term which 



 

21 

 

was often mentioned by the journalists themselves in the interviews. It seemed like a 

nostalgic term from journalists’ description, but what does it mean? Work culture can be 

defined as norms that promote self-control and collective autonomy for the membership 

(J. E. Van Maanen & Schein, 1977). The “autonomous work culture” defined by 

journalists can be considered as a trusted relationship between the owner and journalists, 

influencing how journalists perceive autonomy. Ironically, the most restrained political 

context shaped the most perceived “autonomous work culture.” In this chapter, I will 

explain why that period was the time that provided journalists the most liberty in China 

Times and how it related to journalists’ autonomy.  

 

The paternalist hegemony 

To clarify why the work culture was liberal within China Times during this period, 

it is necessary to understand how the owner, Yu Chi-Chung, exerted control over China 

Times. The name “paternalist hegemony” derives from the managerial style of Yu 

Chi-Chung. The newspaper corporations under the martial law were called “vassal 

newspapers”, since the owners usually acted like the feudal vassal of the KMT 

government by paying homage to the ruling party in return for political and economic 

protection. Although the newspaper industries’ owners tried to please ruling party by 

their newspapers, they were still the pilots of democratization in Taiwan (Jungshin Ho, 

2008) during the paternalist hegemony period. Under the tutelage from government, the 

relationship between journalists and owners was very co-dependent. Just like China 

Times was considered the vassal of the KMT, its journalists were considered the vassals 



 

22 

 

of Yu Chi-Chung. While Yu Chi-Chung cherished talented journalists and he was 

willing to invest financial resources and time on cultivating those young journalists who 

were critical and talented, he also controlled what they could write. Many journalists 

mention the direct censorship, along with the mentoring they received from Yu 

Chi-Chung. One journalist who began working at China Times since 1988 stated,  

 

 It was one of Yu Chi-Chung’s legends. There was a desk in the editorial meeting 

room, and we all knew it was Yu Chi-Chung’s position. Sometimes there happened 

a big news incident or something really important to him, like the death of former 

president Chiang Ching-Ku. He read every article by himself on the desk. 

Sometimes he would ask some journalists to discuss the articles with him. It was his 

style. However, he seldom went to the office when I worked there (Journalist Y). 

  According to this quote, we can tell how the owner directly read all the journalists’ 

articles and then discussed what has to be changed, especially to political controversial 

issues. It is like Edward’s simple control: informal and unstructured control based on 

personal authority. Because the firm was small enough for the owner to intervene at all 

levels of production, employees were controlled by their personal relations with the 

owner. Employees were heavily influenced by the owner’s personal charisma. Due to 

the personal relationship with the owner, loyalty and trust are two important factors in 

simple control. One journalist describes how the factors trust and loyalty are essential 

in the organization  

 



 

23 

 

I heard Yu Chi-Chung’s stories from many senior journalists. Facing political 

intervention, Yu Chi-Chung would tell journalists that he had no choice but to 

remove or to edit their articles. He told journalists how much pressure he was 

under, seeking journalists’ forgiveness. Sometimes he told journalists that he would 

support them to write what they wanted even though there were some political 

pressures; he would be on the same side of the fence with journalists. It was his way 

to win journalists’ support (Journalist B). 

 

“Trust” is the most important factor with which Yu Chi-Chung wins journalists’ 

loyalty.  Journalists believed the owner was protecting them from political intervention; 

as a result, they consented to the censorship rather than feeling coerced.  

 

Perceived “autonomous work culture” 

 This paternalist hegemony shaped the journalists’ experience within China Times. 

The informal structure and positive relationship with the owner seem to provide 

journalists’ with the perception that they had an “autonomous work culture” in China 

Times although there was direct and overt censorship.  As Prechel and Gupman (1995) 

defined, the concept of autonomy refers the perceived control over routine work 

activities, and the perceived freedom to be innovative in the workplace. When journalists 

consented to the owner, they perceived freedom instead of controlled. Therefore, they 

felt autonomous even though they were directly censored. Most interviewees were proud 

to be a part of China Times due to China Times’ liberal style and “autonomous work 



 

24 

 

culture.” No matter what period they started working at China Times, they all mentioned 

how autonomous the work culture was before the change of ownership. Compared with 

other largest newspaper, United Daily News, China Times’ targeted audience was liberal 

KMT members. Just like its slogan “liberal and reform”, China Times was known for its 

liberal political leanings. Journalists, who tended to be left-leaning, felt the atmosphere 

within the organization was consistent with China Times’ political bent, which helped 

foster a feeling of belonging and loyalty. Nevertheless, some interviewees criticized Yu 

Chi-Chung for his attitude toward the union.  

 In 1988 three journalists were laid off by Yu Chi-Chung when they established a 

“real” union for all the employees at China Times. The “real” union refers to a union 

which is founded by employees rather than owner. Previously, Yu Chi-Chung had tried 

to establish a “capon union” instead a real union. The “capon union” was what 

Taiwanese labor movement activists call the union which was formed by capitalists  

(H.-C. Chang, 1987). Those journalists who couldn’t stand Yu Chi-Chung’s behavior 

decided to establish a real union, after which they were all fired. In addition, Yu 

Chi-Chung asked many journalists to leave the union, using his paternalist power to 

distinguish white-collar journalists from blue-collar workers. Due to journalists’ loyalty 

toward Yu Chi-Chung, most union members at China Times were blue-collar workers. 

Many interviewees mentioned that the reason why journalists didn’t join the union is 

their consent to Yu Chi-Chung. Yu Chi-Chung’s attitude toward the union was in 

contrast with China Times’ liberal style, so some interviewees criticized that the liberal 

style was just a business strategy. As journalist D stated, 



 

25 

 

 

It’s easy to understand what Yu Chi-Chung thought; he could be liberal and rational 

to issues like democracy, politics and human rights. However, he wanted to be the 

only authority within the organization. Within China Times, the establishment of a 

union will jeopardize his authority, and due to this reasoning he needs to lay off the 

three founders of union (Journalist D’s blog). 

 

The shift toward bureaucratic control 

 Although the simple control of Yu Chi-Chung shaped the loyal and “autonomous 

work culture” to journalists within China Times, this kind of control was hard to sustain 

when the organization expanded. China Times gradually increased its published pages 

during 1950 to 1988. In 1994, China Times further established three local editing rooms, 

including Northern Taiwan, Middle Taiwan and Southern Taiwan editing rooms (Lee, 

2000).  Although the Middle Taiwan and Southern Taiwan editing rooms were both 

laid off in 2000, we can see the expansion of China Times during paternalist hegemony 

period. Only those famous journalists with seniority and high status experienced the 

paternalist hegemony, while most journalists in the latter phase which began with the 

expansion at late-1980s faced the bureaucratic control instead of simple control. They 

heard the stories of Yu Chi-Chung from other senior journalists, but they didn’t 

experience it. Beginning in late-1980s, all newspaper stories had to pass through a 

pre-established system of editors who censored for political content. Lower-level 



 

26 

 

journalists only followed the bureaucratic rules the organization provided. A journalist 

who began working at China Times since 1988 mentioned,  

 

The censorship may go through three layers. The first layer is the leader of our 

group, and then the editing room. Editors will edit some inappropriate words, and 

finally the chief editor will make a general censorship. If there is something 

controversial, it will go through more layers between leader of group and chief 

editor…….. The chief editor is the one who made the political censorship 

(Journalist Y). 

 

This quote demonstrates that the political censorship of lower-level journalists was 

done by the chief editor instead of the owner. It is evidence of the development of 

bureaucratic control. The formalization of hierarchy is bureaucratic control.  

As the size of China Times became larger and larger, it required more and more 

layers of bureaucracy to regulate the routine work. As a result, the paternalistic 

hegemony gradually declined, but it wouldn’t disappear under Yu Chi-Chung’s tutelage. 

The paternalistic hegemony was applied to control over those senior employees with 

higher status, like famous senior journalists or chief editors, while the lower-level 

journalists followed bureaucratic rules under Yu Chi-Chung’s ownership in late-1980s. 

People who were not top journalists who started in the newspaper in the earlier periods, 

only heard about the paternalistic hegemony, but they couldn’t see or feel it. What they 

faced is the bureaucracy. 

 



 

27 

 

 In this chapter, I explained how the constrained political context made the liberal 

and trusted relationship between the owner and journalists (what journalists considered 

as “autonomous work culture”) within China Times. At this period, the heavy hand of 

the KMT government intervened in the newspaper market. Under the tutelage from the 

KMT government, Yu Chi-Chung shaped China Times as a progressive and liberal 

newspaper within the KMT’s framework. His targeted audience was those liberal KMT 

members. To shape China Times’ progressive orientation, he established the 

“autonomous work culture” as a strategy to attract those talented progressive journalists. 

The informal control, paternalist hegemony, made journalists trust Yu Chi-Chung, even 

though they still faced Yu Chi-Chung’s direct censorship. In the previously stated 

definition of autonomy, the more perceived freedom and less perceived controlled means 

more autonomy. Journalists felt autonomous due to their trust toward Yu Chi-Chung, 

even though the owner still control over them by direct-censorship. In addition, work 

culture can be considered as norms that promote self-control and collective autonomy to 

employees.  As a result, the “autonomous work culture” provided the employees a 

norm that they can be self-determined. Based on journalists’ professional identity, 

self-determination made journalists perceive more freedom and less control. That is why 

all the interviewees felt more autonomous and proud of the autonomous work culture at 

China Times during paternalist hegemony period. With the expansion of the 

organization, the paternalist hegemony cannot be applied to all dimensions of journalists 

so that bureaucratic control emerged. The owner still had control over editors and senior 

journalists by paternalist hegemony, while managers and editors used bureaucracy to 



 

28 

 

control lower-level journalists. No matter what control they were under, journalists still 

perceive an autonomous environment due to the work culture Yu Chi-Chung shaped.   

 

 



 

29 

 

CHAPTER IV 

THE AGE OF MARKET HEGEMONY 

 

Introduction 

 The second period was called “market hegemony” under Albert Yu’s ownership 

during 2001 to 2008. This period began from Yu Chi-Chung transferred his ownership to 

his son, Albert Yu, and ended in the change of ownership to Want-Want Holding. 

During this period, the abolishment of the news ban, the boom of different forms of 

media and the popularity of a new newspaper made the newspaper market really 

competitive. The social context in which newsprint firms functioned was now governed 

by market and business interests, rather than political ones. Market concerns also 

became primordial within China Times, which is why I call this period “market 

hegemony.” During this period, Albert Yu expanded China Times to a media 

conglomerate by buying out two TV stations.  As a result, the most important changes 

in China Times during this market hegemonic period pertain to its organizational 

expansion. The organizational expansion further caused the formalization of 

bureaucratic control and the shift to neoliberal managerial practice. This chapter will 

examine how organizational change influenced managerial practices, which affected 

journalists’ experience of autonomy.  Specifically, I will discuss the attempts to 

formalize bureaucratic control, the shift to neoliberal managerial practice, and how these 

affected journalists’ autonomy.   



 

30 

 

Market hegemony 

Yu Chi-Chung governed China Times for fifty years from 1950 to 2001 and then 

transferred his ownership to his son, Albert Yu. By that time, China Times had become 

one of the largest newspapers in Taiwan, based in part on the abolishment of the 

newspaper ban. Although the ending of this ban made China Times a large and famous 

newspaper, it also caused a very competitive newspaper market. Not only did the 

newsprint market boom, but other media did as well.  The newspaper industry was 

especially threatened by the development of television and internet industry. The 

expansion of different forms of media made the newspaper market shrink, as newspapers 

were no longer the only source of news. In addition, the Hong Kong-funded Next media 

began publishing Apple Daily (Taiwan Edition) in Taiwan.  

 The paparazzi culture Apple Daily brought to Taiwan became very popular and 

soon Apple Daily became one of the four largest newspapers in Taiwan. The popularity 

of Apple Daily soon threatened the other three largest newspapers, including China 

Times, United Daily News, and Liberty Times. As a result, every newspaper industry 

tried to imitate Apple Daily. Facing the shrinking newspaper market, news marketization 

became very rampant. News marketization refers to the selling of government or 

corporation advertisement as news, what some consider as propaganda. It can be dated 

back to 2003, since the newspaper market became really competitive. Newspapers began 

selling news as commercials, publishing promotion news without informing consumers. 

Not only entrepreneurs but also the government bought “news stories”, rather than 

commercials, to promote their product or policy. In 2011, one senior journalist in China 



 

31 

 

Times resigned to protest the encroaching news marketization culture within the 

newspaper industry. Given this turn towards the marketization of news, I argue that 

market logic replaced the previous period of political intervention. That is why I call this 

period “market hegemony.” 

 

How organizational expansion caused organizational restructuring 

 Albert Yu under took several significant changes after inheriting China Times, 

including expansion and organizational restructuring. Albert Yu had big ambitions to 

establish a media conglomerate which included not only newspapers but different forms 

of media. In 2002, Albert Yu took over a KMT-based TV station, CiTV. In 2006, he 

took over another KMT-based media firm, including CTV and Broadcasting Corporation 

of China. Now he owned two newspapers, one magazine, one broadcasting corporation 

and two TV stations. In 2007, Albert Yu formally established the China Times Media 

Group, which was the largest media conglomerate in Taiwan then.  

Although Albert Yu attained his goal of establishing a large media conglomerate, 

he was unable to stop the financial crisis of China Times. By 2005 China Times had 

already lost 500 million NTD (Ma, 2008). On June 18th 2008, the bureau chief of China 

Times announced that they would transform China Times to a newspaper which focused 

on a more educated and higher class audience. This new orientation needed less 

employees due to its decreased coverage of local news. On June 18th, China Times laid 

off half of its employees, almost 450 people. Two hundred and sixty people were laid off 

from editing department which originally contained 520 people; moreover, nineteen 



 

32 

 

local news centers were closed (T.-H. Chang, 2008). As the result of the downsizing, 

China Times reduced its printed pages to 10 pages. A new group called “survey 

investigation room” was established. The survey investigation room was formed by five 

senior and famous journalists, and it focused on in-depth reports on issues such as the 

stories of individual small business men who resisted to neoliberal order. Many 

interviewees argue that the survey investigation room was established to make up for the 

dissolution of the local news department. At the same time, the union at China Times 

attempted to strike but it failed, and therefore it voted to dissolve itself. By the end of 

2008, Albert Yu’s media conglomerate was in financial crisis.  Tsai Eng-Ming, the 

CEO of Want-Want Holding, a large food products conglomerate, bought out China 

Times media group.  

 

 

The attempt to formalize bureaucratic control 

At the end of Yu Chi-Chung’s period, bureaucratic control had developed at 

China Times. Under Albert Yu’s ownership, the expansion of China Times Media Group 

made the bureaucratic control more necessary and accentuated since financial decisions 

for the entire media group impacted operational decisions for the China Times 

newspaper. Compared to Apple Daily, Chou (2006) considered the problem of China 

Times as the huge personnel cost. China Times had higher personnel cost than Apple 

Daily, but it lacked the formal personnel regulations like Apple Daily. Albert Yu tried to 

make some significant changes to break the hierarchy within China Times, such as 



 

33 

 

making personnel changes of those top managers in advertising, publishing and 

accounting departments. However, transforming the informal and often unstructured 

control based on personal authority that his father had cultivated, to a more formal 

bureaucratic control based on cost management was difficult. As a journalist outside 

China Times who wrote an article in a financial magazine argues, 

 

An employee indicated that too many people used to go [during Yu Chi-Chung’s 

time] beyond the bureaucracy and then report to the owner directly within China 

Times. During Albert Yu’s period, those people still did the same thing so that 

professional managers couldn’t work (Liao, 2005). 

 

Another financial magazine journalist noted how journalists at China Times did not 

go along with the changes as well. He quotes a journalist saying, “there are different 

cliques that resisted innovation within China Times” (Ma, 2008).  

 The two quotes show the difficulties in transforming from informal control to 

formal control. The main obstacles for formal control are those old “vassals” from Yu 

Chi-Chung’s period, the high status and senior journalists whose talent he had cultivated. 

These journalists were still used to the direct personal relationship with the owner, while 

the new owner tried to break this personal relationship to build a formal bureaucracy.  

 

The shift to neoliberal managerial practice 

Unlike the paternalist hegemony of Yu Chi-Chung’s time, as the head of China 

Times, Albert Yu cared more about costs and the budget. Albert Yu’s concerns with 



 

34 

 

costs are consistent with what Crowley and Hodson (2014) call neoliberal managerial 

practices. Crowley and Hodson (2014) argue that organizational decision-makers 

increasingly promote neoliberal work practices, such as downsizing and cost 

management under competitive market environments. In addition, cost management at 

China Times included firing of senior (and more expensive) workers, hiring less 

experienced (and cheaper) journalists, shifting from full-time to part-time employees, 

and hiring contract workers. 

The downsizing can be observed during the market hegemony period with the 

laying off of 450 employees out of 1200 at China Times on June 18th 2008. Although the 

bureau chief of China Times stated that China Times, layoff of half of the employees 

was to transform China Times into a more focused newspapers, almost all the 

interviewees thought the true reason was cost management.  

 

He [Albert Yu] only cares about the personnel cost and financial conditions, 

like how to lower cost. In short, this layoff or this organizational restructuring was 

not to strengthen China Times. It is like what I said, the true reason is that Albert 

Yu faced financial problem so that he needed to lower the personnel cost. If I only 

have half of the employees, how do I allocate these employees? Under this 

condition, top managers discussed how to restructure organization in the editorial 

meeting. Therefore, the establishment of the survey investigation room was under 

the editing room’s leadership. Albert Yu didn’t care much about these details. What 



 

35 

 

Albert Yu cared about is how to downsize and how to solve China Times’ financial 

problem (Journalist C). 

 The quote shows the employees’ distrust of the owner. Another junior local 

journalist who began working at China Times in 2007 mentioned the impact of the big 

layoff to his group in 2008. 

 

My group used to include eight journalists, but there were only two journalists 

remaining in my group after the layoff. All the senior journalists were laid off. I 

couldn’t believe that those journalists who performed well were fired. At that 

time, I doubted about this job (Journalist L).  

 

Even though the owner stated that the layoff was due to a change in newspaper 

style, employees did not buy it. They all considered the layoff as a strategy to decrease 

personnel cost. The quote strongly supports the argument that the firing was just a cost 

management. The above two quotes can be seen as evidence of neoliberal downsizing, 

which doesn’t care about employees’ experience but only about the budget. As 

journalists L stated, those senior (more expensive) journalists were laid off no matter 

how they performed in the workplace. There was another instance of cost management 

stated from a journalist who had been a consultant at China Times’ union: 

 

From editing room to proofreader, all are managed by a cost management way; 

editing room hired young employees with low salary. Sometimes they even hired 

some part-time workers to be editors (Journalist Y). 

 



 

36 

 

Crowley and Hodson (2014) find that neoliberal managerial practices have some 

negative results, including increases in turnover and reductions in informal peer training. 

Although it can lower cost in a short term, it may jeopardize work culture in the long 

run. In China Times, the neoliberal managerial practice led to feelings of distrust 

between the journalists and the owner. 

 

The influence on journalists’ autonomy 

 Although Albert Yu considered formal control and neoliberal management as the 

solutions to China Time’s decline, many journalists attributed the decline to Albert Yu’s 

management. They criticized Albert Yu for his inability to cultivate talented journalists, 

and they also criticized that he neglected the liberal and innovative orientation of China 

Times. Perrow (1996) describes this criticism as a discrepancy between the expertise of 

the subordinate and that of the superior. In other word, the managers who know less 

about things than the workers may cause the discrepancy. In this case, journalists 

respected Yu Chi-Chung, since they considered him as an intellectual just like them. 

However, they didn’t respect the “businessman,” Albert Yu, as much as Yu Chi-Chung. 

 There was a big change from the paternalist hegemony under the owner’s father, to 

the market hegemony of the son. Many journalists interviewed considered Yu 

Chi-Chung an intellectual with whom they could have discussions, but considered Albert 

Yu a businessman. The relationship between journalists and the owner had changed 

greatly. One journalist who had been at the newspaper for sixteen years, noted: 

 



 

37 

 

During Yu Chi-Chung’s period, he censored political news and the editorial page 

much more strongly, while Albert Yu cared less about these things. He cared about 

financial news, especially financial news that was related to his friends. Almost all 

the journalists at China Times knew that Albert Yu had many entrepreneur friends, 

so he [Yu] would make comments to journalists when the news pertaining to his 

friends was printed (Journalist B).   

 

Another journalist who had worked at China Times for twelve years concurred that the 

contact between journalists and the owner had changed significantly: 

 

Based on the same political inclination, there is not much difference between Yu 

Chi-Chung and Albert Yu to journalists who covered politics desk at China Times. 

The only difference is that Yu Chi-Chung cherished talented journalists and that he 

carefully censored articles. As a result, he spent lots of time discussing [articles] 

with journalists, but Albert Yu seldom did that (Journalist J). 

 

Ironically, journalists showed greater trust toward Yu Chi-Chung’s paternalist 

hegemony even though there was direct censorship. Journalists felt they had a 

relationship with the owner and thus could “discuss” the censorship, which was 

experienced as informal control. Under the market hegemonic regime, there was no 

more direct censorship made by the owner, although news marketization meant that 

news items or favorable economic reviews were posted for financial benefit. For 

journalists, Albert Yu was not an intellectual nor did he play a paternalistic role. He was 



 

38 

 

a businessman who only cared about cost management. During this period, the 

self-censorship was transferred from political news to financial news. Although 

journalists present less trust and less respect to Albert Yu than Yu Chi-Chung, they 

didn’t feel more coercion due to the similar political inclination. Albert Yu didn’t change 

the targeted audience and the orientation of China Times much, so the ideology 

journalists internalized didn’t change during this period. In that sense journalist still 

perceived the presence of an “autonomous work culture,” which was shaped by the 

trusted relationship with Yu Chi-Chung. Not only those liberal journalists but also 

conservative journalists felt proud of the “autonomous work culture.” No matter what 

political orientation the journalists had, they could debate issues coming from different 

points of view. As journalist D stated in his blog, “At China Times, journalists could 

express what they thought, even though there was a conflict between them. All the 

different views and arguments were approved to be presented in the same page or 

different pages.”      While the political orientation did not change, however, the 

content of “news” did as news marketization became more important than journalistic 

reporting in key departments. That is, some journalists’ professional identity was 

threatened since they felt less like serious writers and more like advertisers. They 

experienced a continued deprofessionalization, using Freidson (1984) term, at China 

Times.  

 In conclusion, the competitive newspaper market ultimately influenced China 

Times to restructure its organization and its managerial practice. Albert Yu’s expansion 

into a media conglomerate caused the more formal bureaucratic control to replace the 



 

39 

 

personal relationship between Yu Chi-Chung and senior journalists.  In addition, Albert 

Yu used neoliberal managerial practices to lower costs. Although the break in personal 

relationship caused the journalists’ distrust toward the owner, they only felt less 

autonomous due to the same political orientation and targeted audience of China Times. 

However, the news marketization caused journalists to feel deprofessionalized since they 

were asked to write propaganda rather than news.  

 

 



 

40 

 

CHAPTER V 

THE AGE OF SUBSIDIARY HEGEMONIC DESPOTISM 

 

Introduction 

On November 4th 2008, China Times was bought out by Tsai Eng-Meng, the CEO 

of Want-Want Holding. The change of ownership brought several dramatic changes in 

management, work culture, and political orientation at China Times. Since Want-Want 

Holding had its main business interest in China, many people worried that China Times 

would become a form of Chinese intervention. Indeed, the new orientation of China 

Times was conservative, extremely pro-China, and an instrument of self-promotion for 

the owner (Society, 2012). This drastic change of political orientation triggered a series 

of anti-media monopoly protests in 2012, including the boycott of China Times, a fake 

news incident, a series of resignations, and an anti-media monopoly rally. This change of 

ownership structure resulted in a more coercive bureaucracy, which restricted 

journalists’ autonomy. That is why I called the control regime in this period “subsidiary 

hegemonic despotism.”  

In this chapter, I will examine how Tsai Eng-Meng’s leadership affected the work 

culture and journalists’ autonomy at China Times. What were the changes in managerial 

practice? How did journalists react to these changes?  To answer these questions, I will 

clarify what and when the changes emerged in China Times. After that, I will examine 

how the change of ownership structure and the change of control influenced journalists’ 



 

41 

 

autonomy at China Times. Finally, I will describe some strategies journalists used to 

react to the change in their autonomy.  

 

What happened to China Times after the change of ownership? 

Change did not occur immediately but rather unfolded in a series of incidents 

beginning with the change of ownership in 2008 and escalating three years later in 2011  

(See Table 2). In 2010, a senior journalist resigned to protest the increase in news 

marketization. The senior journalist argued that he resigned to protest against the 

government, because even the government bought newspaper space for commercialized 

news. That is, the news marketization allowed for blatant political manipulation of news, 

making clear the changed political orientation of the newspaper. Given that an important 

element of journalists’ professional identity was related to belonging to a liberal 

newspaper, this expression of a changed political orientation of the newspaper was not 

well received.  

A key event signaling drastic change at China Times was the 2012 incendiary 

public comment made by Tsai Eng-Meng, where he told the Washington Post that the 

1989 massacre in Tiananmen Square did not occur. About sixty scholars, disturbed by 

the comment, presented a petition to the public and journalists calling them to protest the 

statement about Tiananmen Square by not contributing articles to China Times. In 

addition, those scholars strongly criticized the current political orientation of China 

Times, which had changed from pro-Taiwan to pro-China (Cheng, 2012; Society, 2012).  



 

42 

 

Although the boycott toward China Times was not an action against media 

monopoly, it was a sign of the change within China Times. After the boycott of China 

Times, another series of incidents happened. On April 11th 2012, a senior editor was laid 

off. This editor argued that the reason for his firing was that he posted news about a 

personnel change at the newspaper on his personal Facebook page. On April 17th, the 

chief editor wrote an open letter to all employees at China Times. The open letter stated 

that the liberal style of China Times had ended, asking all employees to be united in 

loyalty to the new owner. Later, Tsai Eng-Meng made known his intention to buy out a 

cable TV system called China Network System (CNS). On July 25th, many people 

concerned about media monopoly mobilized a movement to protest the buyout of CNS 

by Want-Want Holding.  

Another major incident was the placing of fake news in media outlets. On July 29th, 

China Times and the other two TV stations under Want-Want Holding reported fake 

news that an anti-media monopoly activist had paid students to join the anti-monopoly 

protest.  On August 9th, many senior journalists resigned to protest against this fake 

news incident. On August 31st, a young journalist credited with writing the article with 

untrue information noted in a blog how her article was rewritten by her manager before 

publication. On September 1st 2012, a large protest march called “September 1st 

Anti-Media Monopoly March” was held in Taipei. Based on this series of incidents at 

China Times, we can tell that there were several changes in China Times. These changes 

included the decline of autonomous work culture, more coercive management, and the 

change in orientation of China Times. 



 

43 

 

 

Table 2: The chronicle of events at China Times since the change of ownership 
Date Event 

11/03/2008 Change of ownership at Want-Want holding. 

12/13/2010 A senior journalist resigned to protest against “news marketization.” 

01/21/2012 The CEO of Want-Want holding told the Washington Post that the 1989 
massacre in Tiananmen Square did not occur.   

02/07/2012 Scholars signed a petition that they won’t contribute any articles to 
China Times anymore. 

02/08/2012 An anonymous writer who worked at China Times contributed an article 
which criticized the owner, Tsai Eng-Meng, to another newspaper. 

04/11/2012 
A senior editor in the editorial page was fired. He argued that the reason 
was that he posted a comment about personnel changes on his personal 
Facebook page. 

04/17/2012 The chief editor wrote an open letter, noting the change in the liberal 
orientation  within organization to all employees in China Times. 

07/25/2012 The activists of anti-media monopoly movement asked NCC to stop the 
buyout of China Network System by Want-Want Holding. 

07/29/2012 Fake news was published to criticize a scholar who opposes Want-Want 
holding. 

08/09/2012 Many senior editors and journalists quit protesting against Want-Want. 

08/31/2012 A junior journalist posted her 10-day diary on her blog to show how 
China Times rewrote her article. 

09/01/2012 
An estimated nine thousand students and concerned citizens joined a 
protest march called “September 1st Anti-Media Monopoly March” in 
Taipei. 

 

 



 

44 

 

When did the change in workplace autonomy happen at China Times? 

After listing the series of incidents and protest at China Times, I was puzzled why 

so little seemed to change immediately after the transfer of ownership. According to the 

interviews, most journalists at China Times used to be proud of their “autonomous work 

culture.” They noted how it did not change much at the very beginning of Tsai 

Eng-Meng’s leadership because he did not know much about the newspaper business. 

One journalist who worked at China Times for 18 years noted that,  

 

Because he just took over for a short time… You know he [Tsai Eng-Meng] is a 

rude guy, so he had no idea about [how to run a] media [company]. There was no 

change during November to the end of 2008. As a result, the last two months of 

2008 were the happiest time for us. You could write and criticize what you wanted; 

nobody would judge you (Journalist D). 

    

Based on this quote, we can tell that the new owner did not know how to run the 

newspaper so there was no censorship at the beginning. The two months after the 

takeover were the most autonomous time for journalists at China Times since Tsai 

Eng-Meng was unfamiliar with the newspaper industry. However, by 2012, the work 

culture at China Times was completely different. Journalist J described the change in the 

following way: 

 

It started three years [end of 2008-2012] after the takeover…. Mr. Tsai had taken 

over China Times for three years when the fake news incident happened. I thought 



 

45 

 

he couldn’t change the lasting-10-year liberal and autonomous work culture within 

China Times during the first two years of his leadership. However, his thought 

[ideology] was practiced starting the third year… The autonomous and liberal 

culture within organization shrunk a lot (Journalist J). 

     

Comparing the second quote with the first quote, we find that Tsai Eng-Meng 

gradually gained control over China Times. At first, Tsai Eng-Meng was still learning 

how to manage a newspaper company due to his unfamiliarity of the media industry. 

However, he began intervening in China Times as he became familiar with the 

newspaper company. Most interviewees agreed that the owner’s ideas about how to run 

a media company were completely in place by 2012, a whole three years after the 

takeover. Scholars argue that such changes in orientation in news media occur through 

new recruitment practices where journalists with similar political inclinations are hired 

to control the ideological position of the newspaper (Chomsky, 1999; Napoli, 1997). At 

China Times, a drastic change in orientation was attained through increased coercive 

bureaucratic control and a change in recruitment practices. That is, a change in routine 

work activities and practices, taking away much of journalists’ ability to self-direct and 

thus leading to a proletarianization of professionals.   

 

Attempt to regain control over journalists 

 To know how the new subsidiary ownership structure influenced the management 

at China Times, we have to know the bureaucracy first. As the former two chapters 



 

46 

 

stated, a formal bureaucracy within China Times had been slowly established during the 

first two periods. As a result, the bureaucracy had its own rules and operating logic. Due 

to the established bureaucracy within China Times, the new owner needed to convey his 

commands through pre-established management layers. However, this was problematic 

since he had to overcome the previous operating logic and create a new one. At first, 

Tsai Eng-Meng lacked the experience to manage a newspaper so he relied on the editors 

and managers that had been at China Times under the previous owner.  To enact a new 

operating logic, he imposed his rule through personnel change.  One journalist who was 

a leader of a group put it in the following way: 

 

The takeover of Mr. Tsai influenced China Times step by step. The employees 

within China Times have established their own operating logic. No matter what the 

owner commands, employees will follow their own operating logic. Because Mr. 

Tsai used to manage a food corporation, he didn’t have a group of managers who 

were familiar with media firms. As a result, he had to use those senior employees 

within China Times. Yet his ideology or idea was digested [mediated] by those 

senior employees; he cannot enact his own ideas….. The only way he could do this 

was through personnel change. The personnel change is how the owner gradually 

managed the editing room (Journalist N). 

 

 

 



 

47 

 

Change in control 

To gain control over China Times it was necessary for Tsai Eng-Meng to add to 

the original bureaucratic controls which had been established during the first two periods. 

Based on the interviews, there were five methods he used to gain control over China 

Times. The five methods included personnel change, editorial meetings, coercive 

censorship, more cost management, and cultural control. The first three methods can be 

considered as a form of bureaucratic control, and the third is similar to Albert Yu’s 

neoliberal management. The fourth control was a kind of normative control as 

demonstrated by Barley and Kunda (1992). I will separately describe the five methods in 

the following pages. 

 

Personnel change 

 Once Mr. Tsai became familiar with the operation of the newspaper industry, he 

began using personnel change to enact his will. An incident occurred in 2012 that makes 

this clear. A senior editor was laid off due to a post he made on his personal Facebook 

page about the personnel changes going on at China Times.  According to this fired 

journalists’ blog, the layoff was Tsai Eng-Ming’s strategy to expel those detractors (Tsai, 

2012). The fired journalist also mentioned many managers were demoted since they 

didn’t meet Tsai Eng-Meng’s requirements. He described the China Times as a gangster 

environment under Tsai Eng-Meng’s ownership, because it expelled those who were not 

loyal to the leader. Besides that, one journalist who was a leader of a group also 



 

48 

 

mentioned how Tsai Eng-Meng used personnel change to gain control over his group 

after he retired. 

 

Journalist N: No, almost no [intervention from owner]. The reason may be that I 

had been in this position for ten years. Maybe the former owner told him [Tsai 

Eng-Meng] that I was fine with the position, so he scarcely intervened in my job. 

To be honest, he didn’t know how to intervene since I never make any trouble. I 

was very senior, so he didn’t know how to intervene…… 

   I: So he intervened in your group after you left? 

Journalist N: Sure! Of course! There was no obstacle after I left. …He began 

intervening in my group for sure!  

 

Based on N’s interview, Tsai Eng-Meng changed all the members in his group after 

he and other members left. Another interviewee, D, mentioned that more and more 

self-promotion articles were published after the personnel change of N’s group. Both N 

and D considered the personnel change as Tsai Eng-Meng’s complete control over N’s 

group. N’s statement indicated how Tsai Eng-Meng intervened in the original operating 

logic within China Times through personnel change. As the bureaucracy became more 

complex within China Times, Tsai needed to control all the journalists by controlling 

those journalists at the higher levels of the hierarchy. As a result, the series of 

resignation seemed to have the unintended consequence of allowing Tsai Eng-Meng to 

take comprehensive control of the newspaper. 

 



 

49 

 

Editorial meetings 

 In addition to personnel change, Tsai Eng-Meng gradually conveyed his operating 

logic to the chief editors and other managers through the routine editorial meeting. As a 

result, lower level employees did not experience the direct control from the owner, as in 

previous time, but rather from the different levels of bureaucracy re-established at the 

firm. As a senior journalist with higher status within China Times stated: 

 

Who coveys the owner’s commands and practices is the chief editor, so the usual 

lower-level journalists cannot know the owner’s commands or the owner’s 

thoughts. However, I’ve attended the editorial meetings, so I knew that the chief 

editor would convey the owner’s thoughts and what the owner wanted to do. You 

will know what the owner wanted you to do and how to operate no matter if the 

commands are in public or in private (Journalist J). 

 

Only those journalists with higher status could join the editorial meeting, like the 

chief editor, the associate chief editor, editor-in-chief, and other important chief writers. 

In summary, Tsai Eng-Meng could gain control over those people with higher positions 

in the editorial meeting so that his commands could be conveyed through the 

bureaucracy.  

 

Coercive censorship 

After conveying the owner’s commands through the bureaucracy, all the employees 

in the bureaucracy followed commands. Censorship is an important form of control 



 

50 

 

within media, but the self-censorship may be even more important. Self-censorship as 

normative control means that journalists internalize the ideology of the organization, so 

they will pursue the organization’s interests as their own interests (Napoli, 1997; Reese, 

2001). It may also be that employees’ fear for their jobs and thus self-censor to write 

articles according to the dictates of their supervisors and the owner. This would be 

coercive control. In the case of China Times, the new owner established a new system of 

self-censorship to replace the old one. Tsai Eng-Meng used bureaucratic coercive control 

to convey his priorities. Journalist D described this,  

 

When you touch some taboos, the command emerges. The command is very subtle, 

since it was not conveyed by the managers but by the leader of our group. One day 

the leader of our group told me that we cannot publish any news about the Dalai 

Lama (Journalist D). 

 

Based on journalist D’s quote, we can see the coercive bureaucratic control emerge. 

The commands and the censorship were both practiced by the leader of the group. The 

censorship at this period is much more coercive than the former two periods; the 

journalists were clearly informed what they cannot be published. In addition, the quote 

also showed the pro-China political orientation after the change of ownership. That is, 

during this third period the sacred cow or untouchable topic was China.  

The fake news incident in 2012 is another piece of evidence of the coercive 

censorship. As mentioned earlier, a young journalist named You resigned to protest the 

coercive censorship at China Times when her article was rewritten for her by the editors 



 

51 

 

to criticize the movement and cater to the owner’s pro-China ideology. You (2012) 

posted her ten-day diary on her blog to show how the censorship process unfolded. She 

mentioned that managers asked her to write something to benefited Want-Want Holding. 

After she handed in an article, she found her article was rewritten when published. The 

re-written news article, with her name as the by-line, stated that the anti-media 

monopoly activists were hired by a specific scholar, which made that scholar a target for 

angry activists. In the end, You decided to resign to protest the coercive censorship. Her 

resignation triggered a series of senior journalists’ resignations as well. The resignations 

can be regarded as a sign of decreasing autonomy at China Times. Besides her case, 

many interviewees mentioned that they were asked by their employer to be united in the 

fight against the owner’s enemies. China Times gradually became the owner’s tool for 

self-promotion and to fight his enemies. As a junior journalist stated, 

 

They would say it clearly: “we are in a battle [with specific organization or specific 

person] now. If you write these things [which are good for the enemies], managers 

will have opinions about it. Maybe you should hide these controversial parts into 

the article, but not put it in the introduction. As a result, I edited my article, but I 

don’t know if the controversial parts would be removed when published (Journalist 

L). 

Looking back at the effects of the protest resignations, long-time journalist J said 

the resignations had no effect on managerial control.   

 



 

52 

 

Until now, you can see the battle between China Times and its enemy. In the 

self-promotion news, there were many things added to the articles. He didn’t 

change the coercive rewriting after the resignation. No, they still do the rewriting 

even after three years (Journalist J). 

 

After the coercive censorship, journalists gradually internalize the owner’s 

pro-China ideology. They started to self-censor when they wrote articles. They learned 

what was considered taboo, so they did not touch those topics. Once the new 

self-censorship was established, journalists would cater to owner’s ideology without 

external control. Ironically, the series of resignations by senior journalists to protest Tsai 

Eng-Meng’s imposition of a pro-China political orientation, increased political news 

marketization, and more coercive forms of censorship, allowed for more rapid personnel 

change and control over the remaining journalists, and thus an intensification of the 

changes being protested.  

 

More cost management 

Under Tsai Eng-Meng’s ownership, management continued to be focused on 

cutting costs. Want-Want Holdings was praised for saving China Times from a financial 

crisis after the change of ownership. Many journalists mentioned that Want-Want 

Holding was an expert in cost management. Although journalists had experienced 

relative steady salaries and annual bonuses, they noticed more and more limitations in 

their ability to successfully perform their work based on the cost of reporting. 

 



 

53 

 

 He [Tsai] tended to lower the cost and conduct efficiency evaluations. These are 

necessary for an enterprise, so the evaluation of the traveling fund was more and 

more strict. The funds for the news decreased, since he evaluates if it is worthy. I 

have to argue that it was a problem for the whole [news] media market; less and 

less media was willing to invest a lot in good news. The opportunity to interview 

abroad was less and less, since he evaluated the budgets of every group. As a result, 

you have to finish your interview within this [funding] quota. (Journalist C). 

 

Tsai Eng-Meng also changed some established work roles in order to lower costs.  

For example, journalists were asked to be part-time editors to decrease the number of 

editors. Just as journalist B said, “Logically, journalists shouldn’t do the editing job. 

Tsai Eng-Meng hoped to decrease the [company] debt and to create more profits, so he 

didn’t hire new editors to do those jobs” (Journalist B).  

 Although China Times began its neoliberal managerial practice under Albert Yu’s 

ownership, Tsai Eng-Meng pushed the neoliberal managerial practice much further. The 

strict evaluation of budget limits and increased flexibilization of work represent further 

neoliberal management. Prechel (1994) argues that budget control causes behavior that 

contradicts organizational goals. Because the budget control encourages managers to 

care more about their own units within specific budgets, it will undermine the personal 

cooperation to attain the larger corporate goals. The formal rationality may decrease the 

substantial rationality. In China Times’ case, the stricter budget controls established 

caused complaints from journalists who felt they could not do their job adequately under 

such strict budgets and thus decreased news quality.  



 

54 

 

Cultural control 

 In addition to the formal control, Want-Want Holding applied their cultural control 

used in food corporations to China Times as well. It was called “cultural practice” in 

China Times. All the new employees of Want-Want Holding had to join a boot camp 

that included teaching the history, slogans, and songs of Want-Want Holding, asking all 

recruits to sing the same song and shout the same slogans. This cultural practice can also 

be seen in some Japanese lean production corporations, like Toyota (Mehri, 2005) or 

large retailers like Wal-Mart (Chan, 2011).  

 Almost all senior journalists considered the cultural practice very stupid; they 

abhorred it. A common critique was that Want-Want shouldn’t treat journalists like food 

company workers. Although senior journalists were not forced to join in these cultural 

practices, they faced it in the year-end feast party. The year-end feast is a traditional 

Taiwanese corporate gathering. In the year-end festivities, the boss throws a party for all 

employees to thank them for their efforts throughout the whole year. In this party, the 

boss also provides some prizes and bonuses. An interviewee mentioned that Tsai 

Eng-Meng asked employees to sing the songs and to shout the slogans when they got a 

prize. If the employee could not remember the slogan or songs, their prize would be cut 

in half. The interviewees criticized this policy, because they thought the policy 

disrespected journalists. The criticism underlines the fact the journalists saw themselves 

as professionals, not lowly manual workers. Forcing journalists to recite the slogans 

contradicted this belief.  



 

55 

 

The influence on journalists’ autonomy 

Compared to the first two periods, the control under subsidiary hegemonic 

despotism regime was more formal, neoliberal, and coercive. The more formal and 

coercive bureaucratic control broke from the work culture previously established at 

China Times, making journalists feel less autonomous than before. Another consequence 

of the coercive subsidiary regime is the break in the personal relationship between 

employees and managers. The transformation to a subsidiary company made the 

relationship more distant and estranged. One journalist described it this way,  

   

In the past, although the senior officer was unfamiliar to us, we could be like 

buddies after drinking some wine. However, I can tell the relationship is not equal 

anymore after the Want-Want takeover. It’s not the way to treat intellectuals… The 

senior officer is senior officer… When Tsai Eng-Meng’s son, Tsai Shao-Chung, 

came to our meeting, he was sitting there in a formal suit. We were asked to wear a 

suit with a tie. Have you ever seen journalists in a suit with a tie? I can say never. I 

was used to wearing jeans, hanging out with the senior officers, but now I have to 

sit there and listen to his speech. If you didn’t make any comment, he would point 

to you to make comments. The relationship is just like one of the authority to a 

subordinate (Journalist L). 

 The quote described the condition where journalists faced the CEO of China Times 

group, Tsai Shao-Chung, the son of Tsai Eng-Meng. Tsai Eng-Meng is the owner of 

Want-Want Holding, while Tsai Shao-Chung is the CEO of China Times group. The 

quote also shows the journalists’ anger . The formalization of control after the takeover 



 

56 

 

ruined the personal relationship between the owner and employees. The owner or 

managers become the authority, and journalists feel less trusted and more restricted. 

Their professional identity made journalists proud of being intellectuals. As intellectuals, 

they emphasized their autonomy. However, the increased controls through bureaucracy 

and authority as a subsidiary made them more like nameless employees and decreased 

journalists’ perception of autonomy. Faced with these changes, journalists had to decide 

whether to stay or leave. 

 

How journalists reacted to changes in autonomy 

  Hirschman (1970) argues there are three ways employees can react to the 

deterioration of work conditions in a firm: exit, voice, or loyalty. The journalists at 

China Times needed to face the growing contradictions. The resignations can be seen as 

the exit reaction, while the anti-media monopoly movement can be regarded as the 

voice. Although the anti-media monopoly movement was an external movement, some 

interviewees considered the movement as a backlash against the removal of journalists’ 

autonomy. As I mentioned earlier, the “autonomous work culture” was established by 

Yu Chi-Chung to sustain the liberal orientation of China Times. Under Yu Chi-Chung’s 

paternalist hegemony, journalists felt free to write what they wanted to write within the 

KMT framework. As a result, China Times used to attract not only the progressive 

readers but also the progressive journalists. Just as journalist N stated,  

Those people who criticized the government could find a position in China 

Times [under Yu Chi-Chung]. Only China Times would accept those critical and 



 

57 

 

rebellious journalists. However, those journalists have their own will. Once their 

will was deprived [under Tsai Eng-Meng], the backlash was very dramatic 

(Journalist N). 

 

Like Journalist N argued, the changes made it hard for journalists to accept the 

news marketization that was the norm in this latter period. Journalist B’s blog noted that 

under Tsai Eng-Meng “China Times was the newspaper with most [journalist] resistance 

toward news consumptions.” Although these statements might be nostalgia and 

myth-making, it still presented the difference journalists perceived between before and 

after ownership change.  

 Those who stayed at China Times devised their own strategies to sustain some level 

of autonomy while remaining loyal to the firm. Journalists followed three strategies: 

seeing work as a game, passing important stories to other newspapers, and hiding stories 

in unimportant sections of the newspaper. Burawoy (1979) argued that manufacturing 

workers used “making out,” a game or competition between workers that made work 

interesting, as a way of escaping managerial control but which ultimately produced more 

profit for the company. In the act of gaining a sense of relative autonomy in the 

manufacturing process, workers consented to managerial dictates. Journalists N 

mentioned similar strategies at China Times,  

 

Journalists still have their own little autonomy. At least they are the only ones on 

site, so they can choose to neglect something they don’t want to write. Even though 

the part he neglected may be the part the owner wants, they can choose to play it 



 

58 

 

down or not to write it. Sometimes the censors may add this part to their article 

again. It is just like a daily game, a game that happened day after day. It is not 

gonna be easy! (Journalist N) 

 

As the writers, journalists had the ability to choose what they wrote although the 

editor might change it afterwards. The conflict between journalists and editors was a 

game for journalists every day.  

 Journalists also sought ways to thwart censorship and enact autonomy. The second 

strategy was to provide news to other newspaper corporations. Through this process, 

journalists could publish what they thought they should have written. As journalist B 

argued,  

 

If some important news was banned by the newspaper company, journalists 

sometimes took another strategy. I may tell my friends who work for other 

newspapers in private, asking him to write and publish it. Sometimes journalists are 

driven by a sense of justice. If the managers banned some controversial news, I will 

provide the news to other newspapers in private (Journalist B). 

Lastly, the third strategy they called the “stowaway” technique. Journalists 

sustained their sense of autonomy by placing their pieces in the section the owner did not 

care about.  

 

The owners of media only care about what they care, such as political news and 

financial news. Except these two sections, they don’t care about other sections of 



 

59 

 

the newspaper. As a result, you can stowaway your own ideology or put it in those 

sections the owner neglected (Journalist J). 

 

 The three quotes represent three different strategies journalists used to sustain their 

sense of autonomy within China Times, to stay within the company regulations, that is to 

maintain loyalty. However, in the process, they still mostly wrote what the company told 

them to write and self-censored in order to follow the Pro-China ideology set by the new 

owner.  

 In this chapter, I discussed the changes in the organization and management after 

the buyout by Want-Want Holding. The most important changes included the 

transformation to a subsidiary company, which deepened both formal and cultural 

control. I noted how Tsai Eng-Meng did not completely take over the running of the 

newspaper until three years after purchasing the company. He first needed to learn how 

media companies worked and soon after he used personnel change and augmented 

budgetary restraints, censorship, and cultural practices to establish greater bureaucratic 

coercive control over the journalists.  

 Increased control ate away at journalists’ self-perception as professionals who had 

high degrees of autonomy. As professionals, journalists were used to using their 

discretionary judgment to write news articles. Increasingly, however, they were told 

what to write and what to not write, which was experienced as direct censorship. 

Although censorship had existed under Yu Chi-Chung, journalists believed they had 

participated in an informal conversation among intellectuals about what was politically 

expedient to print at the moment. Given the shared political orientation with the owner, 



 

60 

 

requests to not write certain things were not interpreted as censorship. Other changes in 

established work routines—such as more supervision by editors, increased control 

through operating budgets, copy-editing one’s own pieces, and pressure to shout 

slogans—convinced journalists that their professional status and concomitant autonomy 

were being stripped away by Tsai Eng-Meng’s vision of China Times. In effect, 

journalists were turned into food workers; they faced proletarianization as professionals.  

The decrease in autonomy forced journalists to choose exit, voice or loyalty. Many 

journalists resigned to protest the coercion and censorship, while the anti-media 

monopoly movement spurred by those who resigned can be regarded as voice.  For 

those who chose to stay at China Times, they devised strategies to sustain some 

autonomy. 

 



 

61 

 

CHAPTER VI 

CONCLUSION 

 

This study seeks to explore how the change in ownership influenced journalists’ 

autonomy at one newspaper company, China Times. There were three work regimes at 

China Times based on the context and managerial control: paternalist hegemony, market 

hegemony, and subsidiary hegemonic despotism. Based on the change of work regime, 

we find that the change of managerial practice and shifted from informal control to 

formal control at China Times. The autonomy journalists perceived decreased. The 

results support my argument that the formalization of control decreases journalists’ 

autonomy.  Howerver, there were some other factors that also affected journalists’ 

autonomy. The other factors which affected journalists’ autonomy included the political 

orientation of China Times, professional identity, and the work culture within 

organization.  

 The “autonomous work culture” was established by Yu Chi-Chung to shape 

China Times’ orientation as liberal and innovative under the paternalist hegemonic 

period, based on the trusted relationship between the owner and journalists. This 

political orientation was a key component of journalists’ professional identity.  The 

work culture, or norms and expectations, established under paternalist hegemony were 

one of consultation between the owner and senior journalists. Such consultation, 

although a form of censorship, was upheld by a sense of shared political belief and 

resulted in journalists describing themselves as autonomous professionals. As Breed 



 

62 

 

(1954) states, journalists’ conformity toward an owner’s policy can be based on elements 

more subtle than coercion, such as socialization and mobility aspiration. Perceived 

autonomy and self-censorship are always important for social control within a newsroom. 

However, the expansion of China Times under Yu Chi-Chung necessitated neoliberal 

bureaucratic control and thus began a process of deprofessionalization for the lower 

level journalists.  

Even though control became formal during the second period under the founder’s 

son Albert Yu, journalists still perceived relatively high levels of autonomy. Importantly, 

journalists ascribed the decreasing but still important levels of autonomy to the 

continued shared political orientation of the newspaper.  However, the work culture 

was changing as cost cutting were the ruling concerns for management. Neoliberal 

managerial practices decreased journalists’ self-direction, leading to further 

deprofessionalization of journalists at China Times.  

Under the leadership of Tsai Eng-Meng and subsidiary hegemonic despotism, the 

increased formalization of bureaucratic control and the drastic shift of the newspaper’s 

political orientation from pro-Taiwan to pro-China resulted in more coercive control 

over journalists. After an initial period of little change, Tsai Eng-Meng instituted 

increased censorship, made important changes in personnel, changed the work duties of 

journalists, and imposed cultural practices previously only reserved for manual food 

workers. As a result, journalists felt much less autonomy than before. Many felt they had 

been proletarianized. As journalist’s autonomy decreased, the trust and legitimacy they 

conferred to the owner decreased. For some this meant resisting in the newsroom and out 



 

63 

 

in the streets, which played a pivotal role in the anti-monopoly media movement still 

thriving today.  



 

64 

 

REFERENCES 

 

Abernethy, M. A., & Stoelwinder, J. U. (1995). The role of professional control in the 
management of complex organizations. Accounting, Organizations and Society, 
20(1), 1-17.  

Barley, S. R., & Kunda, G. (1992). Design and devotion: Surges of rational and 
normative ideologies of control in managerial discourse. Administrative Science 
Quarterly, 363-399.  

Bendix, R. (1956). Work and authority in industry: managerial ideologies in the course 
of industrialization. New York: Wiley. 

Breed, W. (1954). Social control in the newsroom: A functional analysis. Soc. F., 33, 
326.  

Burawoy, M. (1979). Manufacturing consent: Changes in the labor process under 
monopoly capitalism. Chicago: University of Chicago Press. 

Burawoy, M. (1983). Between the labor process and the state: The changing face of 
factory regimes under advanced capitalism. American sociological review, 
587-605.  

Burawoy, M. (1985). The politics of production: Factory regimes under capitalism and 
socialism. London [u.a.]: Verso. 

Cain, T. R. (2012). Of Tempests, Laughing Horses, and Sacred Cows: Controlling 
College Student Presses between the World Wars. American Journalism, 29(3), 
9-39.  

Chan, A. (2011). Walmart in China. Ithaca: Cornell University Press. 

Chang, H.-C. (1987). Labour and toil with mind and body. Taipei: China Times 
Publishing Company. 

Chang, T.-H. (2008). To fight with deficiency, China Times laid off half of the 
employees, Broadcasting Corporation of China.  

Cheng, H.-P. (2012). Scholars presented a petition to protest against Tsai Eng-Ming's 
discourse about June 4th incident, United Daily News.  

Chomsky, D. (1999). The mechanisms of management control at the New York Times. 
Media, Culture & Society, 21(5), 579-599.  



 

65 

 

Chou, I.-C. (2006). The legend of China Times' expansion. The journalists, 983. 

Crowley, M., & Hodson, R. (2014). Neoliberalism at Work. Social Currents, 1(1), 
91-108.  

Edwards, R. (1979). Contested terrain: The transformation of the workplace in the 
twentieth century. New York: Basic Books. 

Freidson, E. (1984). The changing nature of professional control. Annual review of 
sociology, 1-20.  

Freidson, E. (1988). Theory and the Professions. Ind. LJ, 64, 423.  

Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice, and loyalty: Responses to decline in firms, 
organizations, and states (Vol. 25): Harvard university press. 

Hsiao, Y.-C. (2006). Changes in Demographic Characteristics and Political Attitudes of 
Newspaper Readers in Taiwan: 1992~2004. Taiwan Democracy Quarterly, 3(4), 
37-70.  

Jungshin Ho, N. T. U. J. P. (2008). Finding stars in the dark sky: the autobiography of 
senior journalists under martial law. Taipei: China Times publishing company. 

Kalleberg, A. L. (2011). Good jobs, bad jobs: The rise of polarized and precarious 
employment systems in the United States, 1970s-2000s. New York: Russell Sage 
Foundation. 

Lee, B. (2000). Media, Industry Structure and Newspaper's Strategy Management─A 
Case Study of China Times. (master), National Sun Yat-Sen Uiversity.    

Liao, Y.-J. (2005). The dramatic change in Taiwan newspaper market---the lonely prince 
Albert Yu. Business Today, 452. 

Ma, M. (2008). Lossing 500 million, Albert Yu made a large layoff immediately. Wealth 
Magazine, 316. 

Mehri, D. (2005). Notes from Toyota-land: an American engineer in Japan. New York: 
Cornell University Press. 

Napoli, P. M. (1997). A principal-agent approach to the study of media organizations: 
Toward a theory of the media firm. Political Communication, 14(2), 207-219.  

Perrow, C. (1996). Complex Organizations: A Critical Essay (3 ed.). New York: 
McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages. 



 

66 

 

Prechel, H. (1994). Economic crisis and the centralization of control over the managerial 
process: Corporate restructuring and neo-fordist decision-making. American 
sociological review, 723-745.  

Prechel, H., & Gupman, A. (1995). Changing economic conditions and their effects on 
professional autonomy: An analysis of family practitioners and oncologists. 
Paper presented at the Sociological Forum. 

Reese, S. D. (2001). Understanding the global journalist: A hierarchy-of-influences 
approach. Journalism Studies, 2(2), 173-187.  

Society, T. (2012). When China Times is not honest anymore, we choose to refuse 
it-----a petition against China Times. from 
http://campaign.tw-npo.org/about_us01.php?id=201202601275800 

Tsai, C.-T. (2012). The diary of layoff.  

Van Maanen, J., & Barley, S. R. (1982). Occupational communities: Culture and control 
in organizations: DTIC Document. 

Van Maanen, J. E., & Schein, E. H. (1977). Toward a theory of organizational 
socialization. Research in Organizational Behavior, 1, 209-264.  

Weber, M. (1946). Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology, 196-244.  

You, W.-C. (2012). There must be something not for sale---the defense refuses to 
Want-Want owner.  

Zhu, R. (2003). The transformation of class consciousness of Taiwanese journalists 
during 1984~2002. (master), National Chengchi University.    

 
 

http://campaign.tw-npo.org/about_us01.php?id=201202601275800

	ABSTRACT
	TABLE OF CONTENTS
	List of tables
	CHAPTER I
	Research question
	The purpose of this research is to explore how changes in the structure of the newspaper media in Taiwan affect journalists’ autonomy, a key element of free speech in a democracy. Autonomy is a core attribute of professions, because professionals are ...
	This case has characteristics that make it uniquely suited to examine how change in ownership affects journalists’ autonomy, specifically since China Times was purchased by a key newsprint/media conglomerate that has significantly changed the way the ...
	As a result, I argue that change in ownership resulted in the change of managerial practices, which affected the autonomy of journalists at China Times. According to China Times’ history, we can find there are two transformations of ownership. The fir...

	Method
	To investigate my research question, I used two sources for collecting data, journalists’ blogs and interviews. To measure the degree of journalistic autonomy before the change in management, I did two things. First, I analyzed all the publications of...
	Second, I interviewed seven journalists who work or have worked at China Times before and after the take-over by Want-Want Holding. My interviewees were asked how they were assigned stories to cover and how much editorial guidance and censorship they ...

	Literature review
	To examine if changes in ownership structure influenced journalists’ autonomy at China Times, I focused on what changed after the transfer of ownership. First, I will review the characteristics of journalists’ professional identity, which influenced ...
	First, I need to clarify the concept of professional identity. Reese (2001) argues that journalists must have a high degree of professional freedom and autonomy to carry out their function; however, the freedom of journalists to follow their professio...
	Although professionals need more autonomy compared to other occupations, the professional autonomy declines as organizations expand through time. As Weber (1946) argues, bureaucracy is the outcome of rationalization in modern society. It is considered...
	Bureaucracy is an inevitable trend as organizations expand. Freidson (1984) examines two theories describing how professional autonomy declines when stratification in the professions has become more formal than in the past: the deprofessionalization ...
	The expansion of organizations causes changes in control as well. The most significant change in control through time is the transformation from informal control to formal control. The more complex an organization is, the more bureaucracy and formal r...
	Crowley and Hodson (2014) examine how organizations function under the current neo-liberal economic system. They argue that it is “neoliberal practices” that influence relationships and day-to-day behavior which underwrite organizational functioning a...
	There are different views of formal control and how it related to workers’ autonomy. Generally speaking, the formalization of control will decrease employees’ autonomy. Based on these arguments, I argue that the formalization of control at China Times...


	CHAPTER II CONTEXT
	The political intervention phase during 1949 to 1988
	The economic phase during 1988 to 2008
	The Chinese intervention period during 2008 until present
	Three work regimes of China Times

	Chapter III The age of paternalist hegemony
	Introduction
	The paternalist hegemony
	Perceived “autonomous work culture”
	The shift toward bureaucratic control

	Chapter IV The age of market hegemony
	Introduction
	Market hegemony
	How organizational expansion caused organizational restructuring
	The attempt to formalize bureaucratic control
	The shift to neoliberal managerial practice
	The influence on journalists’ autonomy

	Chapter V The age of subsidiary Hegemonic despotism
	Introduction
	What happened to China Times after the change of ownership?
	When did the change in workplace autonomy happen at China Times?
	Attempt to regain control over journalists
	Change in control
	The influence on journalists’ autonomy
	How journalists reacted to changes in autonomy

	Chapter VI Conclusion
	References

